PROSJEKTER

#LUNDIN NORWAY

#Lundin Norway

Lysdesigner Arve Olsen i Light Bureau har spesialdesignet lysdetaljer som integreres i den faste innredningen for Lundin- kontoret på Lysaker. 

Det raskt voksende oljeselskapet Lundin Norway har flyttet inn i nyoppussede lokaler i Strandveien 4-8 på Lysaker. Interiørdesignet og det nye grafiske uttrykket for den visuelle identiteten er designet av Scandinavian Design Group. Dette gir en tydelig sammenheng mellom byggets interiør, Lundins identitet og Lundins arbeid.

Romplanen motiverer for tverrfaglig samarbeid mellom firmaets ulike avdelinger og valget av materialkontraster som har sammenheng med Lundins måte å arbeide på. "Lundin leter etter ‘skatter’ av olje og gass under den harde havbunnen" - som en parallell til dette finner man varme lommer av tre skjult bak harde stålflater i bygget.

Belysningen bidrar til å fortelle denne historien og forsterker kontrasten mellom de mørke stålflatene og de lyse treflatene. Arve Olsen i Light Bureau har spesialdesignet lysdetaljer som har blitt integrert i den faste innredningen for bygget - som er utført av Buskerud Spesialinnredning. Ved å gjøre lys til en integrert del av interiøret, samtidig som man utnytter materialpalettene, blir ikke den overordnede historien forstyrret av fremmede materialer, men man opprettholder ett fokus på de bølgende treflatene og de varme myke samlingspunktene.


#DU SKAL DØ

#Du skal dø

Lysdesigner Silje Thorsager Østby har vært ansvarlig for lysdesign i produksjonen av kortfilmen "Du skal dø», regi Tale Frisak (www.frisak.com), modeller Solveig Aurora Lien og Ina Grepperud. 

Det ble tilrettelagt ulik belysning for de ulike scenene. I lyssettingen av bakgårdssekvensen ble det brukt gull metallisert polyester for å reflektere dagslyset på modell. Denne effekten gir ett variert spill i lysbilde for å skape dynamikk og forsterkning av uttrykket. 

Videre ble det brukt RGB og RGBWhite light for å skape effektene innendørs. Her ble flere klipp tatt opp, hvorav ett av dem med fargestyrt lys for å reflketere materialer som var plassert rundt modellen, i tilegg til dette ble det brukt trepunkts lyssetting - som innebærer hovedlys, fyllys og spisslys. Deretter ble det gjort klipp hvor modell kun var eksponert for sterkt hvitt lys. Her ble det lekt med de sterke kontrastene og skyggevirkningen på modellens ansikt. 

 

#PALEET

#Paleet

Lysdesign og utforming av kobberinstallasjon i dagslysåpning, er designet av Linda Knoph Vigsnæs. Bildene viser lysdesigner Linda Vigsnæs moderne kobberinstallasjon som siler dagslyset. 

Installasjonen er montert over hovedtrappen på kjøpesenteret Paleet, midt på Karl Johan i Oslo.

I trapperommet ønsket man en "wow" opplevelse. Her i hjertet i kjøpesenteret og hovedkommunikasjonsåren inn og opp/ned. Trapperommet skulle egentlig lukkes helt for dagslys, men da ville man miste høyden og romfølelsen. Lyset i kobberinstallasjonen har en kombinasjon av dagslys og kunstig belysning og gir en ulik dynamikk til trapperommet på dag og kveldstid. 

 


#KNARVIK KIRKE

Bilde fra: Hundven-Clements Photography

#Knarvik kirke    

Lysdesigner Roar Sande fra Norconsult har prosjektert den innvendige og utvendige belysningen for Knarvik kirke. Tanken bak lysdesignet var å skape en åpen og inviterende løsning for kirken. Lyset er med på fremmheve den arkitektoniske og komplekse formen, for å fremheve og understreke de arkitektoniske linjene både utvendig og innvendig. Mer prosjekter fra Roar finner du på: https://www.behance.net/rosalysdesign

Knarvik Kirke er tegnet og utformet av Reiulf Ramstad arkitekter.  Bygningen er inspirert av regionens historiske stavkirketradisjon, ellers har arkitekten lagt vekt på klare og elementære geometrier, materialer og konstruksjoner. Det kompakte bygningsvolumet har en rektangulær plan, og snittet skiller de sakrale rommene i første etasje fra de kulturelle og administrative funksjonene i underetasjen. Et innvendig ”kirketorg” med en åpen trapp forbinder de to nivåene til ett kontinuerlig rom. Kirketorget kan slås sammen med kirkerommet ved hjelp av skyvedører i glass, og kan da romme opp til 500 mennesker. 

 

 

Bilder fra: Hundven-Clements Photography

 

#ØYAKØYA

#Øyakøya                                                            

Lysdesigner Kari Hornmoen i Hjellnes Consult har bidratt til å gjøre fjorårets vinnerbidrag for 120 hours til virkelighet på Øyafestivalen i år. De har i samarbeid med 120 Hours, Øya, O.B Wiik bygget denne, i tilegg har SML bidratt med armaturer. Det har blitt en innvoativ og bærekraftig installasjon med hengekøyer montert i et modulsystem, og til fri bruk for festivaldeltakerne #øyakøya

Sjekk link http://oyafestivalen.no/2015/06/26/arkitekttegnet-hengekoyekonstruksjon-pa-oya/

#Litt om 120 Hours...                                             

I 2010, ønsket tre studenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo  å skape en ny arena hvor norske studenter kunne presentere seg for bransjen. De ønsket å utfordre, motivere og fremme de dyktigste, mest innovative og engasjerte studentene. Resultatet ble studentkonkurransen 120 timer.

120 timer introdusert en helt ny konkurranse, der elevene får 120 timer på å løse en kompleks og sosialt relevant oppdrag. Ved å ta opp aktuelle temaer i det offentlige rom, tar konkurransen sikte på om å være en bidragsyter av nye tanker og diskusjoner i både sosial og kulturell diskusjon.

120 timer er en uavhengig konkurranse organisert på en non-profit, frivillig basis uten involvering fra skoleadministrasjonen. 120 har som mål å gi studentene en stemme i dagens arkitektoniske diskusjon.

Per 2014 har 120 timer blitt verdens største og mest prestisjetunge studentdrevet arkitekturkonkurranse, med noen av verdens mest anerkjente arkitekter som jurymedlemmer ...

... og dette er bare begynnelsen.